Novinky | Videa

ARCHEONIC

Video | 26.12.16

AWRIZIS

Video | 14.10.16

DYING PASSION

14.10.16

X-CORE

Video | 13.10.16

ROOT - Kärgeräs - Return From Oblivion

29.09.16

MALIGNANT TUMOUR

Video | 20.09.16

SLAYER

Video | 07.09.16

SUBROSA, SINISTRO v ČR

06.09.16

FEASTEM v ČR

06.09.16

JINJER

Video | 06.09.16

Více

Echoes

Live - nejbližší akce

Dabatáze neobsahuje žádný záznam

Diskuze

ke článku: Uznaný stereotyp

Vydáno: 28.12.09 | Autor: Jan Škop | Zpět na článek | Všechny diskuze

Cekem příspěvků: 76

Medák anonym

K tomu snad dodat jen to, že také půjdu na Ulver :)

10.01.10 | 20:10:33 | Reagovat

Štěpán Šimek

Stručně bych se ještě vyjádřil k médiím amatérské versus profesionální. Pakliže se bavíme o situaci na tuzemské scéně, tak opravdu není, co se pisatelské kvality týče, zásadní rozdíl mezi kvalitním amatérským a profesionálním hudebním médiem. Pokud jako příklad za profesionální médium vezmu Spark a za amatérské ABYSS, jen nutno si uvědomit, že někteří redaktoři (a není jich málo) jsou jedni a tytéž jako v obou mediích. A podobná situace se jeví i v ostatních časopisech jako třeba HardRocker. Proto bych už z principu profesionální publicistickou scénu neupřednostňoval před tou amatérskou. Prakticky jediný rozdíl mezi námi a Sparkem (pokud tedy nepočítám formu tištěná versus virtuální) je, že Spark má pod sebou vydavatele a chod časopisu zajišťuje inzerce. V našem případě chod serveru zajišťuje pouze entuziasmus redaktorů pro věc. Navíc jak si možná může někdo mylně myslet, Spark není žádný moloch a prakticky jediný, kdo se jeho činností jakžtakž uživí, je vydavatel, popř. šéfredaktor. Redaktoři dostávají spíše symbolický honorář, tudíž pisatelská motivace je opět ona fanouškovská pro scénu. Pro jiné (hlavně studenty) může být motivací fakt, že mohou své články považovat jako reference k prac. pohovoru a celkově jako publicistický trénink.

Závěrem: nerozlišujme formu (tištěná/virtuální) ani status (amatérský/profesionální), ale pouze kvalitu a celkový dojem z média. Stejně jako u hudby neřešíme, jaký vydavatel danou skupinu vydal a v jakém nákladu, ale pouze emoce, jež z dané nahrávky vyzařují, s časopisem je to přece stejné.

31.12.09 | 11:27:26 | Reagovat

Viktor Palák
Re:

Říkat, že není "zásadní rozdíl mezi kvalitním amatérským a profesionálním hudebním médiem ... kromě vydavatele a inzerce", je jako říkat, že "není zásadní rozdíl mezi osobním a nákladním automobilem, kromě toho, že jeden uveze 500 kg a druhý 15 tun". Souhlasím s tím, že oba případy mají v tuzemském tvrděhudebním kontextu shodný entuziasmus jako zásadní hnací sílu, jinak ovšem srovnání pokulhává. Náročnost přípravy jednoho Sparku, když už byl zmíněn jako příklad, a jednoho měsíce článků zde na Abyssu, nelze (v desítkách detailů a rozdílů) ani srovnat. Obávám se taky, že několik jmen funkčních jak v "amatérských", tak "profi" magazínech, nemůže vést ke zobecnění, protože opak je stále pravdou. Nezanedbatelný je také fakt, že zatímco na webovém zinu mohu sedět 24/7 zadarmo, Spark a jiné si jaksi zaplatím.

31.12.09 | 11:59:06 | Reagovat

Štěpán Šimek
Re: Re:

Celý můj příspěvek byl myšlen jako komparace kvality samotných článků, než rozdíly v chodu redakcí. Přece jen čtenáře nezajímá, jak články vznikaly, ale výsledný produkt. Poukazoval jsem především na fakt, že pro mnoho čtenářů má slovo "amatérský" pejorativní charakter. Uznávám, že mnohdy opodstatněně, stačí se podívat na mizernou úroveň jiných zinů, na druhou stranu by bylo škoda, přehlížet ty opravdu kvalitní. Navíc vyvstává otázka, odkud někteří autoři oněch profesionálních médií nezakrytě čerpají inspiraci pro své články (v tomto případě mám na mysli jednoho nejmenovaného konkurenta Sparku)?

31.12.09 | 12:16:22 | Reagovat

Viktor Palák
Re: Re: Re:

Myslel, ale nebylo to zřetelné (zmínky o vydavateli apod.)... Jinak je samozřejmě zřejmé, že v současnosti jsou mnohá internetová hudební média více respektovaná než ta tištěná (byť u nás tato situace ještě nenastala), která reprezentují spíše zkostnatělý přístup (což platí také u nás). A jednou ze zásluh kvalitních online médií je právě smazávání hranic mezi "profesionalitou" a "amatérstvím" (nikoliv "amatérismem"). Jinak je ale samozřejmě na inteligenci čtenáře, zda dokáže rozlišit kvalitní recenzi od blogískového blbábolení a opisování jiných recenzí (nikoliv otevřených polemik s nimi - to je zase jiná kategorie). Pokud se někdo odvolává na mizernou recenzi a bere ji jako měřítko, pak je stejně tak chyba v něm jako autorovi onoho blábolu.

31.12.09 | 12:24:33 | Reagovat

Ladislav Oliva
Re: Re: Re:

Štěpáne, prosímtě, co je to "komparace"? to slovo jsem v životě neslyšel. Vyjadřuj se trochu srozumitelněji.

31.12.09 | 12:34:31 | Reagovat

Štěpán Šimek
Re: Re: Re: Re:

Komparace = srovnání a není to nějaké extra málo frekventované slovíčko. Zkus si někdy přečíst třeba Cinepur, bez slovníku cizích slov v ruce nedám ani jeden odstavec.

31.12.09 | 12:43:21 | Reagovat

DW anonym
Re: Re:

Nesedíš tu zadarmo, platíš elektřinu. Pokud Spark a jiný časopisy píšeš ve dne, tak elektřinu platit nemusíš. Přestaňme se už mylně domnívat, že něco je zadarmo. Slevy nejsou zadarmo, dárky zdarma nejsou zadarmo, nic, naprosto nic není zadarmo. Ani ten kyslík, kterej se platí v daních, a brzy se bude platit daní samostatnou (viz. případ Brazílie a jejího vydírání bohaté části Světa). "Zdarma" je blbost, utopie, nemožnost.

31.12.09 | 12:18:31 | Reagovat

DW anonym
Re: Re: Re:

*čteš ve dne samozřejmě.

31.12.09 | 12:18:55 | Reagovat

Ladislav Oliva
Re: Re: Re:

Vstup na Břitvu máš zdarma. Ohlaš se u vstupu.

31.12.09 | 12:32:50 | Reagovat

Viktor Palák
Re: Re: Re:

Satanovo oko, tenhle argument myslíš vážně?

31.12.09 | 12:38:28 | Reagovat

DW anonym
Re: Re: Re: Re:

Laďa: Vidíš, i zahlasovat bych letos mohl:)

To nebyl argument, ale fakt, jestli to bylo na mě:)

31.12.09 | 12:55:08 | Reagovat

Ladislav Oliva
Re: Re: Re: Re: Re:

Hlasovat mohou jen publicisté. Jsi-li jím, můžeš hlasovat. Samozřejmě nikoliv anonymně, každé hlasování musí být od konkrétně identifikovatelné osoby.

31.12.09 | 13:00:03 | Reagovat

Viktor Palák
Re: Re: Re: Re: Re:

Jojo, na tebe. Jen mě udivilo, jak můžeš skutečnost, jejíž rámec je zcela jasný (nejde o to, kolik platíš elektrárně, ale magazínu, který čteš), pojímat s oním nesmyslným všeobjímajícím názorem.

31.12.09 | 13:13:10 | Reagovat

DW anonym
Re: Re: Re: Re: Re: Re:

PF 2010 a nesmyslným názorům zvláště :). Jde se pít (samozřejmě pro zdejší osazenstvo jen sofistikovaně a takříkajíc hloubavě. Komparace s alkoholismem jak hovado:)
Aspoň že ožrat se můžem zadarmo. No vlastně..:D

31.12.09 | 18:19:23 | Reagovat

Ladislav Oliva

Jelikož se v této diskusi hojně probíral Spark a dnes vyšlo jeho nové číslo, doplním pár podoteků. Je jistě pozitivní a chvályhodné, že se v onom čísle vyskytuje tuzemský pětistránkový blok Czech Blade, který vcucnul i Metaliště a který kupodivu nabízí i sloupek novinek. Teď je jen otázkou, jak dlouho tohle Sparku vydrží, protože takovéto české bloky se občas vyskytly i ve starších číslech, přičemž o číslo dál nebylo nic. Aktuálně příznivý dojem však zcela znehodnocuje recenze Milana Škody na album BBYB, která je odstrašujícím příkladem přiznaného nepochopení žánru.

31.12.09 | 09:23:51 | Reagovat

Václav Tesař
Uznaný stereotyp

Přiznám se, že mě překvapuje povyk, jaký Honzův článek vzbudil, protože jak trefně poznamenává Tomáš Kouřil, je jen „brečením nad rozlitým mlékem“, které se navíc rozlilo už před hodně dlouhou dobou. Kolik podobných povzdychů už jsme snad každý četli, slyšeli anebo sami vypustili. Zpravidla se následné diskuze zvrhly na podobně zbytečné dohady o tom, která muzika je komerční a která ještě ne. Divím se, že má někdo potřebu tyto věci ještě řešit (ano, i já to teď dělám). Poslouchejme si svoje „ULVERY, SÓLSTAFIRY a KYLESY“ (doplňme si dle libosti) a serme na podobné žebříčky v čele s METALLIKAMI, SLIPKNOTY a SYSTÉMY (doplňmě opět dle libosti). Vždyť Honza sám poukazuje na důvody, proč v nich tyto kapely jsou tak vysoko – dlouhověkost nebo malá ochota k experimentům, tedy faktory, které jsou stále významější. Zvlášť v dnešní době, kdy je muzika spotřebním zbožím víc, než kdy dřív. Padesátá osmá titulka KISS zajistí časáku prodejnost, prodejnost zajistí reklamu, reklama zajistí peníze, peníze zajistí další číslo s titulkou IRON MAIDEN. Komu se to nelíbí, ať si klidně vychází jednou za rok nebo prodělává. Pokud dá časopis prostor i dalším – řekněme undergroundovým kapelám – budiž mu to připsáno ke cti. Nikdo přece na titulku nedá debutující kapelu hrající okrajový nebo úplně experimentální žánr. A kdyby tomu tak vážně bylo, pak se můžeme případně bavit o tom, jestli by tři titulky v řadě pomohly SECRETS OF THE MOON k vyprodání koncertu anebo by na něj stejně nikdo nepřišel, protože ta muzika masového posluchače prostě neosloví. Obávám se, že platí možnost druhá. Tyhle kapely jsou skryté právě kvůli své výjimečnosti, kvůli muzice, která nedokáže oslovit širokou masu posluchačů. Kdyby tomu bylo naopak, stal by se z nich mainstream a MySpace by byl plný prozměnu zase jejich klonů a kdo ví, pak bychom si třeba právě jejich jména doplňovali v tomto textu „za své SLIPKNOTY“ a vyhledávali si jiné klenoty.

29.12.09 | 19:02:13 | Reagovat

DW anonym
Re: Uznaný stereotyp

No bodejť.

29.12.09 | 19:08:29 | Reagovat

gorth anonym
Re: Uznaný stereotyp

třeba můj povyk je jen povyk nad tím že je to "brečení nad rozlitým mlékem"...
souhlasím...
mimochodem, proč autor v článku o úpadku metalu(/rocku) zmiňuje Ulver a C93?;)

30.12.09 | 10:31:56 | Reagovat

Jan Škop
Re: Re: Uznaný stereotyp

Však si poslechni nové album Current 93 - to ma rock/metalovy feeling mnohem vetsi nez vetsina rock/metalovych kapel. A priklon k zanru dokazuje i hostovani Tibeta na desce SKITLIV.

30.12.09 | 13:20:27 | Reagovat

Gorth anonym
Re: Re: Re: Uznaný stereotyp

to jsi mě docela dostal; už to mám v playlistu... že by měli proti Ulver přímo opačné směřování?:)
to hostování bych bral spíš jako důkaz hudební otevřenosti než jako tendenci k metalu...

30.12.09 | 19:34:52 | Reagovat

Gorth anonym
Re: Re: Re: Re: Uznaný stereotyp

tak za tenhle tip odvolávám veškerá tvrzení o bezúčelnosti článku:)

30.12.09 | 20:05:47 | Reagovat

Ladislav Oliva

Vážení anonymové a jiní diskutéři! Nechci polemizovat o tom, zda-li jsou lepší IRON MAIDEN nebo SÓLSTAFIR, protože jsem zaměřen hlavně na domácí scénu. Domnívám se však, že pro "měření" kvality hudby není rozhodující ani počet akordů (jednoduchý, ale silný riff je často lepší než rozsáhlé prstokladové onanie, jistě ale může platit i opak), ale ani věk kapely. Staré kapely byly progresem ve svých začátcích a dnes po nich těžko chtít výraznější změnu. A ti, co jsou progresem dnes, budou za pár let konzervativními brontosaury. Především však - článek Jana Škopa není ani tak o tom, je-li lepší stáří či mládí, jako spíš o přístupu fanoušků či oficiálních médií. Problém není v tom, že stále existují AC/DC, kteří čas od času přijdou s dalším stejným albem. Problém je spíše v tom, že média typu Sparku a HardRockeru mají tendenci psát POUZE či téměř pouze o veličinách typu KISS, IRON MAIDEN, AC/DC či METALLICA, minimálně co se týče obálek a hlavních článků. Problém není v tom, že o tom píšou, ale v tom, že méně píšou o jiných, méně slovutných jménech. Z hlediska české scény - píše-li Spark o kapelách jako KABÁT, DOGA nebo ŠKWOR, je to v pořádku. Méně však je v pořádku, že Spark ignoruje celou řadu méně známých, ale rozhodně kvalitnějších kapel a když už se tam něco takového objeví, je to obvykle zásluha sekce Spike. HardRocker je ve svém zaměření hlavně na 80.léta snad ještě horší, jakoby se na jeho stranách zastavil čas.
V tom je potíž nastíněná autorem článku - že i v roce 2009 jsou stále na vrcholu staré modly ze 70. a 80.let, a to nejen u fanoušků, ale také mnohých médií, která v obavě o prodejnost a inzerci (ale často i v souladu s vlastním vkusem) jdou oněm konzervativním fanouškům na ruku. Jinak se ovšem tomuto všemu můžu smát, neboť jsem obojetný - na jednu stranu vlastním naprosto kompletní diskografii ARAKAINu a kupuji si každou jejich novou desku, na druhou stranu si raději poslechnu třeba FDK, PRVNÍ HOŘE nebo NEGATIVE FACE.

29.12.09 | 12:41:49 | Reagovat

DW anonym
Re:

Ne Láďo, potíž je spíš v tom, že někdo právě kdysi vynalezl ty PRACHY. Samozřejmě že Spark nebude psát on avantgardě, když si jejich vydavatel zpočítá, kolik na tom trhne. Psát o klobásách a AC/DC je pro ně mnohem zajímavější, a především lukrativnější - něco je totiž musí taky živit, a žel bohu Negative Face (s Agosem byl rozhovor v letním čísle, však jsem ho o letňasu louskal), tuším, že FDK i První Hoře recenzováni byli. Nemůžeš prostě chtít v dnešní komerční době zázraky, ale je dobře, že se vůbec píše o metalu, ačkoliv jen v mainstreamovém pojetí. Před takovýmoi 6 lety po něm totiž neštěkl ani pes. Dnešní vývoj má své dobré i špatné stránky, ale tak to máš se vším.

29.12.09 | 13:14:47 | Reagovat

DW anonym
Re: Re:

vypadlo mi tam "takovými jmény nejsou+), ale asi se to pochopit dalo.

29.12.09 | 13:20:09 | Reagovat

Venca Votruba anonym
Re: Re:

Přesně tak. Jen bych doporučil jedno - Založte si časopis, pište si o avantgardě a progresivitě. Jestliže budete po roce ještě existovat, tak se před vámi ukloním. Chtě nechtě, i tištěné časopisy s metalem jsou obchod. Ten časopis si na sebe vydělat musí, což s První hoře na titulce asi nepůjde. Osobně si myslím, že je dobře, že si člověk i v médiu na stánku přečte rozhovor s Pisstolero nebo Negative Face. Ono to chce jen odhodit předsudky a přežít titulku s Iron Maiden. Že je tomu věnováno jen pár stránek? Aspoň díky za to!

29.12.09 | 13:30:09 | Reagovat

Viktor Palák
Re: Re: Re:

Ale takto orientovaná periodika samozřejmě existují, u nás v prvé řadě His Voice. Jsou nicméně závislá na podpoře z grantů, respektive od mecenášů. Je ale fakt, že ve světě letos zaniklo množství respektovaných (nemainstreamových) časopisů o hudbě a něco podobného se děje i v ČR (když už se neuživí ani Filter /!/). Souhlasím však s tím, že pokud časopis nabídne mimo jiné alternativu, nemám problém s tím překousnout (respektive přeskočit) osmistýpadesátýšestý článek o Kiss.

29.12.09 | 13:40:06 | Reagovat

Ladislav Oliva
Re: Re: Re: Re:

Skutečnost, že obrovskonákladový Filter zkrachoval, zatímco kdejaký 100kusový fanzin si vesele funguje dál, je nesmírně ZÁBAVNÁ a já z ní skoro uchcávám! Takže zopakuji - prvotní je CHTĚNÍ. Viz anketa Břitva, která navzdor častým prodělkům funguje dál - protože CHCI!!!

29.12.09 | 13:52:24 | Reagovat

Jan Škop
Re: Re: Re: Re:

Divné je, že v His Voice( hudebně bez hranic ) nebo A2 ( celokulturene ) se člověk dočte o vývojí aktuálního směřování metalové scény téměř více, než v pouze metalovém Sparku a HardRockeru. Spike beru jako oddělené medium.

29.12.09 | 17:58:48 | Reagovat

Ladislav Oliva
Re: Re: Re:

Samozřejmě existuje kolem 20 fanzinů, které jsou POUZE o minoritních žánrech, přesto existují, některé i dlouhá léta. Pravda, většina z nich vychází v průměru 1x za rok. Nemám vůbec nic proti titulce s IRON MAIDEN, osobně bych však NEBYL SCHOPEN tvořit něco, kde by byly pouze staré legendy. Domnívám se ale, že ve Sparku i HardRockeru by měl být dán větší prostor i nelegendám - stačí jen CHTÍT a mít patřičný rozhled, přehled i nadhled. Vzpomeňme na skvělé sparkovské Aquarium dua Frinta - Čermák před asi 10 lety, které později vyšumělo v nijaké Tuzemské podhoubí, jež aktuálně zmizelo zcela, až na demorecenzní Metaliště, plné nepřehledného tónového hodnocení.

29.12.09 | 13:43:47 | Reagovat

Nejnovější diskuze

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

Reverend anonym
23.11.15 | 11:49:25

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

František Novotný anonym
23.11.15 | 05:02:25

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

Reverend anonym
22.11.15 | 07:34:56

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

František Novotný anonym
20.11.15 | 22:29:35

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

grbňavý anonym
19.11.15 | 20:06:09

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

Jaroslav Burda
19.11.15 | 13:59:42

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

Reverend anonym
19.11.15 | 11:34:17

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

Štěpán Šimek
19.11.15 | 08:35:18

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

František Novotný anonym
18.11.15 | 23:22:23

Rock'n'roll už nikdy nebude takový jako dřív

Reverend anonym
18.11.15 | 21:08:27

Více

Facebook   MySpace   YouTube